januari 06, 2009

Missriktad respekt för medmänniskor

Nu vet jag inte ens om det är vad alla tänker när de utför dessa handlingar, men jag finner det lite komiskt.

Det snöar nämligen i vår vackra hufvudstad i dag, och jag har varit ute och shoppat lite. När jag skall på tåget så märks ett underligt fenomen. Ni försår, Skrollan och jag innehar ett visst mått av respekt för våra medmänniskor.

För att inte söla ner allt för mycket inne på pendeltåget så stampar vi därför av oss alla snö vi har på skorna innan vi kommit på tåget, men det är tydligen inte bra. Människor suckar nämligen och blir uppenbart irriterade när vi tar 2 sekunder längre tid på oss att komma på tåget än alla andra.

Sen när vi sitter på tåget så märker vi att alla andra också sparkar av sig den snö de har på skorna, men först när de kommit in på tåget. Detta är inga undantag utan snarare regler för hur kommunaltrafikanter i stockholm beter sig.

Varför gör man detta? Om man inte vill ha snön kvar på skorna så är det väl inte så svårt att visa lite respekt för andra och bara sparka av sig den utanför tåget i stället? Eller är det Skrollan och jag som är helt ute och cyklar som faktiskt tänker på andra?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Nej du det är verkligen inte för mycket begärt! Att det tar tid, so what det får väl göra det då?

Anonym sa...

SJälvklart är det ni som gör rätt! Och den som inte orkar vänta 2 sekunder kan ju.. ja.. göra något annat helt enkelt! :-)

Anonym sa...

Ni är ju helt knäppa som bryr er om andra människor. Så klart... =)

Anonym sa...

Andra Människor, Murphy... Andra Människor...

Anonym sa...

vad är det frågan om här...har Murph slutat blogga eller?