november 30, 2008

The tipping point

Heter den bok som jag just påbörjat. Det hänger lite ihop med min kurs i grafisk design och reklam. Att satsa på den branschen kan vara ganska tufft, det är hård konkurrens. Men den världen är full av kreativa och påhittiga människor, roliga människor som säger vad de känner för. Människor som är bra.
Tillbaka till boken: Det är inte så att jag fått någon uppgift om att läsa boken, utan jag vill helt enkelt göra det.

Den handlar i det stora hela om vad det är som gör en idé bra, vad som får en tanke att slå igenom.

"Vid vilken tidpunkt får en idé, en produkt eller ett socialt fenomen ett epidemiskt förlopp och slår igenom? Det kan gälle ett nytt skomärke, en bok, eller ett teveprogram. Och vilka faktorer är det som gör att detta plötsligt händer?"

Det är kort och gott vad den handlar om. Om jag lär mig utnyttja dessa faktorer så kommer ni inte veta vad som hände längre. Jag kommer bara att vara eran härskare och ni kommer inte vilja göra någonting åt saken.

Jag har bara kommit ett par sidor in i boken just nu, men har redan fastnat och lärt mig massor. Mängder med exempel har redan dykt upp och jag är redo att ta över.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Du får gärna härska, bara du är snäll mot mej. (Det vet jag att du kommer vara.)

Murphy sa...

så klart att jag kommer vara... du kan få ett eget minipalats att dela med ivve!

Anonym sa...

Oh! Jag blev nästan lite tårögd nu. Vad fint!