december 08, 2008

Bögar och flator

Eller helt enkelt homosexuella.

Jag var inne och nosade på åsikter som går isär redan i förra inlägget. Men efter att ha läst detta hos Lisa-Fisa så fick jag en vind till där jag känner att jag måste gå vidare lite med den homosexuella delen.

Jag har inga som helst problem med homosexuella så länge de respekterar att jag inte är lagd åt samma håll. De flesta homosexuella människor jag känner är de jag känner mig mest bekväm med av någon anledning, lätta att prata med liksom.

Jag tycker att homosexuella skall få adoptera och vara likvärdiga oss alla andra, detta är ju tyvärr inte verklighet riktigt ännu. Jag tycker även att de skall få gifta sig. Men inte i Kyrkan.

Jag vet att många av er blev arga på en gång nu, men ge mig en chans att förklara.

Är det inte inte som precis samma sak att tvinga kyrkan att viga homosexuella som att inte låta dem adoptera? Att vi skall skapa jämnlikhet genom att tvinga en religion att gå emot sig själv. Måste vi inte då även tvinga islam i sveriga att göra samma sak? eller den judiska? eller hinuismen? ni fattar.

Att helt enkelt forsera oss genom årtusenden av tro för att skapa en jämnlikt sammhälle där vi alla skall få vara de vi vill. Men då tvingas ju de troende att acceptera homosexuell vigsel. Förstår ni att vi säger emot oss själva?

För min del så tycker jag att vi får nöja oss med borgerligt äktenskap åt de homosexuella till kyrkan själva har bestämt sig vara redo för det.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Men det är ju som att säga att vi kvinnor ska nöja oss med sämre lön tills samhället känner sig redo att värdera oss lika högt som männen. Eller att det är ok med kosherslakt i Sverige eftersom vissa religioner kräver det. Vi måste själva bestämma oss för vilket samhälle vi vill ha och lagstifta i enlighet med det. Ju.

Murphy sa...

Men att lagstifta emot vilken annan religion som helst skulle förkastas i resten av världen. Vi måste väl respektera den religion som byggde upp detta land. Jag är även chockad över att man ens vill ha ett kyrkligt bröllop rätt in i den religion som kommer vara emot en.

Dina jämförelser är något skeva tycker jag.

Anonym sa...

Håller med om att det här är någonting som den kristna religionen borde sköta och få bestämma, inte samhället. Kan inte de homosexuella starta en egen kyrka, om inte annat? Inte för att jag vet hur sånt fungerar, men det borde ju inte vara en omöjlighet.

Apropå bögar om bröllop, har du sett Björn Borgs nya reklam? Den om inte borde kunna tolkas som provocerande mot kyrkan.

Anonym sa...

Tänk att när det kommer till att låta homosexuella gifta sig i kyrkan så kan den mest inbitne ateist citera bibeln och hänvisa till religion för att det passar.


Åter igen... VEM vaktar väktaren?

Murphy sa...

Linnea: Jag såg den och gillar den till och med, men det är en utopi. Vi skall inte behöva tysta en grupp för att göra en annan hörd.

Anonym: hmm. du låter aningen homofobisk, hoppas det var ett misstag, för sådant gillar jag inte!

Anonym sa...

Tvärt om Murphy så tycker jag att även homosexuella skall få gifta sig i kyrkan.

Vad jag menar är att ofta tar folk till religion och bibelsitat för att försvara sina åsikter ang just homosexuellas rättighet (eller brist på rättighet) att få gifta sig i kyrkan.

Det är lätt att säga att kyrkan skall ha den rätten att utesluta pga sexuell läggning,vad mer skall kyrkan få bestämma?

Låt människor bestämma vart de vill gifta sig utan inblandning av religion. Varför skall en människas sexuella läggning dömas av kyrkan? Vem har rätten att säga vem som är välkommen i "guds hus" och vem som får stå utanför.

Hoppas jag klargjort mig.

Murphy sa...

Det har du absolut käre anonym. och jag håller med om att de skall få gifta sig där, i slutändan, men inte en lagstiftning för det.

Att lagstifta för det är ett brott mot grundlagen, att tysta en grupp med som har rätt till sin åsikt.

Att du sedan säger att de skall få gifta sig var de vill utan inblandning av religion?? hur skall det gå till i kyrkan? Utan kyrkan hade vi ju kanske inte haft giftemål alls.

Och varför vill man som homosexuell gifta sig i en kyrka och religion som fördömmer dig för den du är?

Om någon har rätt att säga vem som är välkommen i "guds hus" så är det de som driver det. Inte fan är det regeringen iaf.

Anonym sa...

Du uttrycker dig så bra så jag blir riktigt rörd.
Synd bara att personer som "anonym" inte kan acceptera åsiktsfriheten. Varför måste tillexempel extrema åsiktskämpar tvinga på andra sin åsikt coh absolut vilja gifta sig i kyrkan trots att dom inte ens är religösa, utan bara för saken

Anonym sa...

Frågan är egentligen varför någon vill gifta sej i kyrkan över huvud taget?