december 08, 2008

Jag är kränkt

Ja det är jag.

Eller... det är i alla fall vad människor säger till mig att jag är.

Efter hela fadäsen med mitt gamla jobb, där jag blev avskedad på underliga grunder som inte riktigt lirar så bra tillsammans med LAS(lagen om anställningsskydd).

En efter en har nämt kränkning som en bra anledning till att "sätta dit" de jävlarna.

De skumma är att jag inte känner mig kränkt. Inte det minsta faktiskt. Jag känner att de är korkade och att de har behandlat mig orättvist. Men å andra sidan så kanske det är precis vad en kränkning är?

Jag känner mest att kränkning är ett ord som bara dag för dag tappar trovärdighet. Alla tycker att de blivit kränkta i dag. Som ett exempel så tycker vissa att det är en kränkning att någon tar en annan på rumpan på krogen. Bullshit säger jag!

Det är ingen kränkning, det är någon som uppenbarligen är korkat eller fått för mycket att dricka, eller båda. Men inte någon kränkning.

En kränkning för mig, det är vad USA har sysslat med på Gauntanamo. Där man frihetsberövar människor utan den minsta uns av bevis. En kränkning är någonting som eventuellt förstör en människas liv, det är någonting som övergår alla typer av orättvisa och idioti. Inte en klapp på rumpan eller det faktum att jag inte gillar bögar.

Precis, Jag fick en gång höra att kränkt en människa för att jag inte höll med honom i hans åsikter, hur han sen fick det till att det var för att han var gay, det kan bara han svara på. Jag förklarade för honom att några av mina bättre vänner är homosexuella, och att det inte hade med det att göra.

Han tyckte ändå att: bara för att jag inte är inne i analsexsvängen så har jag någonting emot bögar och med mina åsikter kränkt honom. Skall det vara så?`

Vad säger ni, Har jag blivit kränkt? kränkte jag bögen? är tjejen kränkt?

6 kommentarer:

Anonym sa...

Älskling, är inte du på jobbet? Borde du inte.. jobba då? :P Ne skoja bara, du har rätt älskling. Ordet kränkning har överanvänts något. Jaja. Ses sen! Puss puss puss!

Miss M sa...

Självklart så kränker du inte någon för du inte håller med om någon åsikt, eller är med i "analsexsvängen". Om du har blivit kränkt har jag svårt att uttala mig om, eftersom det är rätt oklart för en bloggläsare vad som har hänt. Dock är det förbannat kränkande om någon tar på dig på ett sätt du inte gillar. Av den enkla anledningen att jag har rätten över min kropp, ingen annan. Ingen har rätten att ta på den , om inte jag visar att jag vill det. Om någon gör det kränker den mitt personliga utrymme, min inre cirkel.

En kränkning kan vara så mycket, på så olika nivåer. Visa värre än andra; det som händer på Guantanmo är en kränkning mot ens mänskliga rättigheter, vilket jag anser är den värsta av kränkningar...

Anonym sa...

Jag håller faktiskt med miss m, jag tycker visst att det är en kränkning att bli tafsad på av nåt fyllo på krogen. Nästa jävel som försöker kommer att ångra sig!

Murphy sa...

Oj då. Nu var det ju inte fråga om en våldäkt utan en överförfriskad liten dvärg... men om det var så ni tolkade det så är det ju rätt uppenbart att ordet innefattar mycket mer i dag än det gjorde för några år sedan. Det är en sorglig historia i sig. absolut förtjänar människan i fråga en smäll, men att det är fråga om kränkning och inte bara överträdelse av andras personliga gränser.. det är inte så jag ser det. Men nu är det tydligen så, efterssom jag litar på mina läsare, och då kan jag utan problem påstå att jag blivit kränkt! bra att veta.

Anonym sa...

Wikipedia: Att kränka någon är att behandla en person nedsättande i ord eller handling, eller att göra ingrepp i dennes rättigheter eller frihet. Synonymer är förödmjuka, skymfa och såra. Kränkning kan vara en brottslig handling. Att förtala eller förolämpa någon kan vara ärekränkning, och andra typer av kränkande handlingar kan vara brottsliga till exempel enligt de olika lagarna mot diskriminering. Kränkning kan också vara grund för skadestånd. En äldre betydelse av ordet är att ha samlag med en kvinna på ett vanärande sätt, såsom utanför äktenskapet eller med våld. Inom folkrätten kallas det kränkning när ett lands militär korsar ett annat lands gräns på ett otillåtet sätt, det vill säga utan föregående tillstånd eller i strid med reglerna om oskadlig genomfart. Alla länder anses folkrättsligt skyldiga att skydda sina gränser och avvisa kränkningar, vid behov med våld.
*****

I mina ögon är det mycket personligt. Jag har en gräns för hur folk får uppföra sig mot mig, t ex inte röra min rumpa.. och någon ändå rör min rumpa har de ju faktiskt kränkt mina gränser, eller hur? Jag tror inte man kan definiera kränkt utan det är helt och hållet upp till hur man känner det! Känner du dig inte kränkt så är du naturligtvis inte det! :)

Murphy sa...

Alla: Då vet jag att det är så pass, för mig har det alltid varit ett mycket mindre andvändningsområde för ordet... men då står det ju klart iaf... Jag har blivit kränkt=)