december 04, 2008

Socialtjänsten

Till en börjar så tänkte jag skriva ett långt och väldigt genomtänkt inlägg angående detta. Det kommer i stället bli ett lite kortare inlägg som e mer rakt på sak.

När jag i måndags ringde till socialtjänsten var det under de omständigheter att jag inte fått någon slutlön från mitt förra jobb och min a-kassa inte hade kickat in. Jag och skrollan stod helt enkelt där med hennes studiebidrag och skulle betala räkningar som flera gånger om täcker våra gemensamma intäckter. Med andra ord - en omöjlighet!

Jag får tala med en vänlig dam som tar alla uppgifter och sådan information först. När hennes lilla frågestund är över så uppenbarar sig problemen. massor av problem.

Till att börja med så visar det sig att för att vi skall få hjälp, så krävs att skrollan slutar studera omedelbart. Hon måste skriva in sig på arbetsförmedlingen och söka jobb på heltid.

För det andra så är det inte ens då säkert att vi kan få hjälp efterssom jag har tjänat så bra tidigare.

Nu blir jag lite smått förvånad och undrar hur de kan resonera så.

Om skrollan skulle avsluta sina studier och börja söka jobb så kommer hon inte att ha rätt till någon form av a-kassa. Vi kommer att få mindre pengar att röra oss med helt enkelt. Med tanke på att jag bara behöver hjälp denna månad och inget mer så tycker jag att det är lite underligt.

Att jag sedan har tjänat för mkt tidigare för att få hjälp nu? hur gick det till? Vi gick runt ganska bra innan jag blev av med jobbet. Men det var inte direkt så att jag kunde lägga undan flera tusen i månaden för det!?

Jag behöver hjälp en månad, 1, uno, ein!?!?!?

Det är inte frågan om att jag skall leva på bidrag tills jag har ett nytt heltidsjobb, utan vi behövde hjälp med hyran en månad! EN!?!

Men det är tydligen bättre att bostadsbolaget får kasta ut mig och Skrollan på gatan. Får vi nån hjälp då? eller hade jag ett för bra boende innan det hände?

Sanslöst!

Inga kommentarer: