december 05, 2008

Det sociala... igen

Efter mitt förra inlägg om hur jag blev nekad hjälp med räkningar från socialen så trillade jag in på Linneas blogg och läste om massa människor som inte fått komma in i sverige trots att de skulle bli torterade om de skickas tillbaka.

Det jag vill säga först är att jag vet hur det var för några år sedan och hur det förmodligen är än i dag.

Alla som kommer till Sverige och söker asyl får efter att den blivit beviljad gå en kurs i hur man skall söka bidrag. Man får lära sig att utnyttja systemet helt enkelt. Jag ställer mig väldigt frågande till detta. Av flera anledningar.

Om dessa människor får lära sig att utnyttja systemet så finns det en grupp inom dessa som inte anstränger sig lika hårt för att anpassa sig. Man inser i stället att det går ju bra med de bidrag vi får.

Det är mina och era skattepengar vi talar om här. Självklart måste vi hjälpa dessa människor att komma på fötter igen. Jag kan inte ens i min vildaste fantasi tänka mig vad vissa av dessa personer har fått gå igenom.

Jag är för invandringen, absolut! Men vi måste se till att vi kan hjälpa de människor som söker hjälp av oss. inte bara genom att betala för dem, utan genom att hjälpa dem att anpassa sig.

Jag vet inte hur det ser ut just nu, men jag har för mig att sfi inte är ett krav. Därför skulle jag vara öppen för att införa lite av de Finska reglerna i Sverige.

Om man kommer hit som flykting och har för avsikt att stanna så har man en viss tid på sig att lära sig språket, inte att tala det flytande, men att kunna göra sig förstådd. Jag tror att införandet av liknande regler skulle göra så att fler människor anstränger sig lite extra, samt att de som faktiskt inte vill vara här få åka igen.

Jag är inte politiskt lagt på något sätt och tror mig inte känna till alla fakta. Jag hoppas att det jag skrivit här inte får någon att ta illa upp. Jag vill bara få er att tänka lite.

Slutligen så vill jag säga att jag gillar iden på ett mångkulturelt samhälle, där vi alla är människor, inte svenskar och de andra, utan bara människor!

Tobias Struck, om du läser detta: bry dig inte ens om att kommentera, jag kommer cencurera skiten ur dig!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag instämmer till fullo! Men vem fan är Tobias Struck?

Murphy sa...

Tobias sturck är en rasist som gömmer sig bakom statistik! en man som inte vågar stå för sina åsikter men likförbannat trycker fram dem ändå... jag fick en c-uppsatskommentar av honom ang brottsstatistik hos invandrare på min förra blogg.

Anonym sa...

Jag håller med dej. Språkkunskaper på en grundläggande nivå borde vara ett krav. Det är hemskt att det finns föräldrar till barn som är födda och uppvuxna här som inte kan tala svenska.
Du skriver bra saker Muffe! =)

Anonym sa...

Kul att mitt lilla inlägg kunde leda till att du skrev ner allt det här :) förresten, är det inte på gång en lag om att invandrare måste gå svenskakurser och söka jobb och etc?

Tobias Struck sa...

Tobias stod alltid för sina åsikter. Tala väl om de döda. Vi är många som saknar honom.

Murphy sa...

Jag hade faktiskt ingen aning om att han var död, men det måste ha skett nyligen. Det är aldrig ett öde man önskar någon annan, trots att jag inte har samma åsikter.

Angående hans åsikter så kan jag inte hålla med dig. han gömde sig bakom statistik, statistik utan bakgrund, statistik som inte ger några orsaker, statistik som andvänds allt för ofta av sverigedemokrater som inte kan hitta några egentliga orsaker till att ogilla invandrare.