december 02, 2008

Sex steg till kevin bacon

Detta "sällskapsspel" tas upp i boken tipping point, som jag läser just nu.
Jag tänkte bjuda på några rader ur den, där jag cencurerar vissa namn och så vill jag att ni gissar vilt på vilket namn ni tror skall finnas där.. ok? Bra!
"Nyligen satte sig faktiskt en datalog vid university of Virginia, Brett Tjaden, och räknade ut det genomsnittliga Bacontalet för den cirka kvarts miljon skådespelare som har medverkat i tevefilmer eller viktigare biofilmer och kom fram till 2,8312 steg. Alla som någonsin medverkat kan alltså kopplas till Bacon med i genomsnitt knappt tre steg.
Det låter imponerande, förutom att Tjaden sedan gick vidare och utförde en än mer heroisk beräkning och fick fram vilken den genomsnittliga kopplingsgraden var för alla som någonsin hade spelat i hollywood...
... Bacon på 669:e plats...
... Alla tiders mest kopplade skådespelare? *** *******...
John Wayne gjorde till exempel så mycket som 179 filmer under sin karriär men hamnar ändå bara på plats 116, med 2,7173 steg. Problemet är att över hälften av det som wayne gjorde var västernfilmer, vilket betyder att han gjorde samma slags film med samma slags skådespelare gång på gång.

Ta sedan personer som *******: han har gjort storfilmer som oscarsvinnaren Storstadshamn och föfärliga filmer som Car pool...
...Han har spelat Moussolini, Napoleon, Pontius Pilatus och Al Capone. Han har varit med i 38 dramer, 12 kriminalfilmer och -komedier, 11 rysare, åtta actionfilmer..."

Vem är han?
Det är fusk att andvända IMBD! när du tänkt 24 timmar och inte kommit på det så får du gå dit och leta.

Och vad vinner man? Precis vad fan man vill som jag kan hjälpa till med! fritt val förutsatt att det är någonting jag kan hjälpa till med. även om jag inte kan så kan jag ju försöka!

2 kommentarer:

Miss M sa...

Tack för headern! Den blev verkligen skit snygg. Kommer att gå beskåda den på bloggen under morgon dagen, och du får din väl förtjäna cred i samma veva!

Anonym sa...

Jag har redan vunnit (din mage) men jag ska fundera på det :)