december 03, 2008

Manlig lucia??

Häromdan så lyssnade jag på radion och snubblade över nyheterna. Jag har inte orkat leta upp detta tjafs någonstans på nätet utan ni får helt enkelt tro på mig.

I en skola någonstans så röstades det om vem som skulle få vara årets Lucia.
Det är väl egentligen inga konstigheter med det, utan snarare att det var en kille som vann röstningen. Detta fann rektorn på skolan i fråga lite för provocerande och bestämde att det i stället skulle vara bäst placerade tjej som fick vara Lucia.
Nu är rektorn på skolan anmäld till jämställdhetsnämnden eller nåt i den stilen. Det strider tydligen mot skolans regler att agera som rektorn i detta fallet. Efterssom det i skolan står att man inte skall verka för gammla könsroller.

Tar vi inte detta för långt nu? är det verkligen dags för killarna att börja bitcha om sånt här skit också. Jag tyckte verkligen att det räckte med de feminister som tjatar sönder oss dagarna i ända.

Men de har tidigare aldrig varit någon tjafs om att en kvinna inte får ta an en manlig roll i en film. Är inte det lite samma sak som här? Lucia var ju faktiskt en kvinna och inte en man.

Det är inte helt svårt att förstå att killen vann omröstningen bara för att alla tyckte det var kul. man ville helt enkelt revoltera lite, samtidigt som jag tror att alla var införstådda med att det inte skulle tillåtas.

Min största undran e vem som anmält detta. Är det pojkens stolta mamma eller kanske en feministik träslöjdslärare? Vem är så korkad att man orkar lägga energi på en sådan grej?

Lucia är en kvinna och därmed basta!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Självklart ska lucia vara kvinna!
Det är en historia och det är inte bara att bära upp ljus i krona, lucia står för lite mer än så.
Tycker alltså inte att en kille ska var lucia.
Men vem bryr sig?
Bara konstigt att man äns kommer på tanken?!

Sov gott=)

Miss M sa...

I ska har du rätt: Lucia var en kvinna och bör därför vara en kvinna. Och de röstade garanterat fram honom på ploj...

Fast ändå tycker jag att det finns en poäng i kritiken: man kan inte ge eleverna rätten att välja och sedan ta den i från de om valet inte är rätt. I sådana fall borde skolledningen utse Lucian, eller utse kandidater som det gick att rösta på. Annars blir det hyckleri.

Anonym sa...

Jag håller med dej till 2000% och jag skulle inte kunnat skriva det bättre själv. Varför kan inte en kvinna spela Jesus också i diverse filmer..? Suck liksom...